Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 1.1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)
Bekendtgørelsen gælder for indberetning til Erhvervsstyrelsen af følgende regnskabsdokumenter for erhvervsdrivende virksomheder omfattet af årsregnskabsloven og styrelsens offentliggørelse heraf:
Årsrapporter, jf. lovens § 3, stk. 1, samt §§ 138 og 143
Undtagelseserklæringer og bilag hertil, der indberettes i stedet for en årsrapport, jf. lovens §§ 4-6, § 112, § 141, stk. 2, og §§ 144-147
Halvårsrapporter for statslige aktieselskaber, jf. lovens §§ 131 og 148
Delårsrapporter for børsnoterede virksomheder omfattet af regnskabsklasse D, jf. lovens §§ 134 a og 148 a - Pligten til indberetning gælder såvel lovpligtige halvårsrapporter som eventuelt frivilligt aflagte kvartalsrapporter eller lignende
For nemheds skyld anvendes udtrykket ”regnskabsdokumenter” som en fællesbetegnelse for årsrapporter, undtagelseserklæringer, delårsrapporter og halvårsrapporter, uanset at det kan forekomme misvisende at tale om et dokument i de tilfælde, hvor data indberettes direkte i en digital indberetningsløsning. De indberettede data skal dog altid kunne vises i et samlet dokument (en PDF-fil, en papirudskrift), uanset hvilken digital indberetningsmåde, der skal anvendes i det konkrete tilfælde i henhold til bekendtgørelsen. I mangel af et bedre udtryk anvendes udtrykket ”regnskabsdokument” derfor for nemheds skyld, uanset om det er data eller et dokument, der indberettes.
Bekendtgørelsen gælder desuden for kommunikation i forbindelse hermed i henhold til årsregnskabsloven. Dvs. kommunikation imellem styrelsen og virksomhederne, virksomhedernes ledelsesmedlemmer og revisorer.
Den, som varetager indberetningen af regnskabsdokumenter til Erhvervsstyrelsen på virksomhedens vegne, betegnes som ”indberetteren”. I den tidligere bekendtgørelse blev denne betegnet som ”indsenderen”.
Indberetteren kan være et ledelsesmedlem eller en medarbejder i virksomheden. Indberetteren kan også være en rådgiver eller lignende, som virksomhedens ledelse har bemyndiget (givet fuldmagt, eksempelvis af generel karakter) til at foretage indberetningen.
Indberetteren kan være en fysisk person. Indberetteren kan også være en juridisk person (virksomhed), f.eks. et revisions- eller et advokatfirma.
Hvis en ansat i virksomheden indberetter årsrapporten for virksomheden, vil virksomhedens ledelse i sin egenskab af hvervgiver i denne forbindelse skulle forstås som indberetter. Det er dermed virksomhedens ledelse, som over for styrelsen er ansvarlig for at opfylde de pligter, som påhviler indberetteren i henhold til bekendtgørelsen. Se nærmere herom i kommentarerne til § 2, stk. 3.
Hvis en rådgiver, fx en revisor, indberetter årsrapporten for virksomheden, betragtes rådgiveren som indberetter. Det gælder også, hvis rådgiveren overlader det til en ansat i rådgiverens virksomhed, også selvom den ansatte medarbejder er en personlig valgt revisor. I så fald vil rådgiveren i sin egenskab af arbejdsgiver blive betragtet som indberetter.
Visse virksomheder er undtaget fra pligten til at udarbejde og indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen i henhold til undtagelserne i årsregnskabslovens §§ 4-6.
Hvis virksomheden ønsker at anvende undtagelsesmuligheden, skal virksomheden indberette en undtagelseserklæring til styrelsen. Se nærmere herom i bekendtgørelsens § 29 og kommentarerne hertil i denne vejledning.
Hvis virksomheden ikke vælger at anvende undtagelsesmuligheden, skal årsrapporten udarbejdes efter lovens regler, og årsrapporten skal indberettes til styrelsen efter reglerne i bekendtgørelsen.
Erhvervsdrivende fondes legatarfortegnelser er fortegnelser over de legatmodtagere, der efter beslutning fra fondens bestyrelse har modtaget uddelinger fra fonden i henhold til fondens uddelingsformål.
Bestemmelsen henviser til bekendtgørelsens § 12, stk. 2, som finder anvendelse, hvis legatarfortegnelsen er indeholdt i den indberettede årsrapport. Se kommentarerne til § 12, stk. 2.
Legatarfortegnelsen skal være indberettet senest samtidig med indberetningen af fondens årsrapport. Dette kan ske ved at lade legatarfortegnelsen indgå i årsrapporten eller ved at indberette legatarfortegnelsen som et særskilt dokument til styrelsen. Erhvervsstyrelsens indberetningsløsninger Regnskab Basis og Regnskab Special på indberet.virk.dk giver mulighed for at vedlægge legatarfortegnelsen som et særskilt dokument. Herudover er det også muligt at vedlægge legatarfortegnelsen som et særskilt dokument i system til system-løsningen. Det er ikke muligt at indsende legatarfortegnelse pr. mail eller fysisk post. Derudover kan erhvervsdrivende fonde indberette legatarfortegnelsen via Henvendelse til fondsmyndighed under "Ændre virksomhed" på indberet.virk.dk.
Legatarfortegnelsen offentliggøres ikke, hvis den vedhæftes som bilag til årsrapporten, eller hvis den indberettes via indberet.virk.dk eller via system til system-løsningen.
Afsluttende likvidationsregnskaber er ikke længere omfattet af bekendtgørelsen. Afsluttende likvidationsregnskaber skal indberettes som et vedhæftet bilag til Erhvervsstyrelsen til anmeldelsen af endelig likvidation, jf. selskabslovens § 224, stk. 2, og § 22 i anmeldelsesbekendtgørelsen. Anmeldelse af endelig likvidation, herunder bilag med det afsluttende likvidationsregnskab, skal indberettes digitalt via Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning på virk.dk for selskaber m.v. Det er ikke muligt at indsende likvidationsregnskab pr. mail eller fysisk post.