Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.2

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.2. Forenklet digital indberetning i Regnskab Basis og Regnskab Special af årsrapporter udarbejdet efter årsregnskabsloven

§ 19, stk. 1

Regnskab Basis er tilrettelagt således, at visse oplysninger indberettes/inddateres samlet – såkaldt clob-opmærkning.

CLOB er en forkortelse af Character Large OBjects.

Det betyder eksempelvis, at hele beskrivelsen af virksomhedens politikker for samfundsansvar kan opmærkes til et overordnet felt. Hvis der derimod er tale om mere detaljeret opmærkning, vil det være nødvendigt at opdele beskrivelsen af virksomhedens politikker for samfundsansvar og opmærke de respektive tekststykker til de relevante felter i taksonomien, såkaldt detailopmærkning.

Regnskab Basis benytter sig af clob-opmærkning på følgende områder af årsrapporten:

En eventuel ledelsespåtegning, se bemærkningerne til § 19, stk. 2, nedenfor

en eventuel ledelsesberetning, jf. dog § 19, stk. 3-10 og

noteoplysninger, herunder oplysninger om anvendt regnskabspraksis, jf. dog §19, stk. 11.

Det er ikke muligt at foretage clob-opmærkning på revisors erklæring, da revisors erklæring er særlig interessant i kontroløjemed, hvorfor det er besluttet, at der skal ske en detaljeret opmærkning heraf. I Regnskab Basis er det heller ikke længere muligt at foretage clob-opmærkning af egenkapitalopgørelsen. Det skyldes, at det af lovens § 86 a fremgår, at egenkapitalopgørelsen er en selvstændig bestanddel og således ikke længere en del af noterne. Der er dog ikke tale om et krav for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B.

§ 19, stk. 2

Regnskab Basis benytter sig af clob-opmærkning på følgende områder af årsrapporten:

• En eventuel ledelsespåtegning, se bemærkningerne til § 19, stk. 2, nedenfor • en eventuel ledelsesberetning, jf. dog § 19, stk. 3-10 og • noteoplysninger, herunder oplysninger om anvendt regnskabspraksis, jf. dog §19, stk. 11.

Det er ikke muligt at foretage clob-opmærkning på revisors erklæring, da revisors erklæring er særlig interessant i kontroløjemed, hvorfor det er besluttet, at der skal ske en detaljeret opmærkning heraf. I Regnskab Basis er det heller ikke længere muligt at foretage clob-opmærkning af egenkapitalopgørelsen. Det skyldes, at det af lovens § 86 a fremgår, at egenkapitalopgørelsen er en selvstændig bestanddel og således ikke længere en del af noterne. Der er dog ikke tale om et krav for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B.

§ 19, stk. 3

Hvis ledelsesberetningen eller en supplerende beretning indeholder en redegørelse for samfundsansvar, jf. lovens § 99 a, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal internetadressen i stedet oplyses.

Dette kan man vælge at gøre på flere måder:

1. Man kan clob-opmærke ledelsesberetningen (eller den supplerende beretning), inklusive redegørelsen for samfundsansvar/link til en hjemmeside i ét tekstafsnit OG derudover også særskilt opmærke redegørelsen for samfundsansvar/link til en hjemmeside til de relevante felter i taksonomien, eller

2. Man kan clob-opmærke ledelsesberetningen (eller den supplerende beretning), eksklusive redegørelsen for samfundsansvar/link til en hjemmeside OG derudover særskilt opmærke redegørelsen for samfundsansvar/link til en hjemmeside til de relevante felter i taksonomien.

Hvis der i ledelsesberetningen (eller den supplerende beretning) henvises til en hjemmeside, så er det kun muligt at inddatere selve URL-adressen, eksempelvis https://www.erhvervsstyrelsen.dk/. Selve teksten ”Det er muligt at læse virksomhedens redegørelse for samfundsansvar på…” skal således ikke medtages i opmærkningen.

Anføres i PDF-filen Opmærkes i XBRL-filen

Det er muligt at læse virksomhedens redegørelse for samfundsansvar på "https://www.erhvervsstyrelsen.dk/" https://www.erhvervsstyrelsen.dk/

Dette skyldes, at oplysningen skal være digital anvendelig.

Hvis der er tale om en sammenskrivning af flere redegørelser, for eksempel hvis redegørelsen for måltal og politikker for det underrepræsenterede køn er indeholdt i redegørelsen for samfundsansvar, så er det nødvendigt at opmærke teksten både i forbindelse med redegørelse for samfundsansvar OG redegørelse for måltal og politikker for de underrepræsenterede køn.

Hvis virksomheden oplyser link til eksempelvis en redegørelse for samfundsansvar på en hjemmeside, men samtidig har et kort resumé under overskriften ”Samfundsansvar” i ledelsesberetningen, så skal alene URL-adressen opmærkes i forbindelse med opmærkningen af redegørelse for samfundsansvar. Den resterende tekst opmærkes sammen med ledelsesberetningen. Dette skyldes, at oplysningen skal være digital anvendelig.

Hvis der tale om en dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan virksomheden undlade at medtage en redegørelse for samfundsansvar i sin egen ledelsesberetning (eller den supplerende beretning), hvis en modervirksomhed har opfyldt oplysningskravene på vegne af dattervirksomheden. Hvis dette er tilfældet, skal dattervirksomheden særskilt opmærke dette, herunder hvilken modervirksomhed, der har medtaget redegørelsen, og hvor denne er offentliggjort, jf. lovens § 99 a, stk. 7.

§ 19, stk. 4

Hvis ledelsesberetningen indeholder en redegørelse for virksomhedsledelse, jf. lovens § 107 b og c, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3.

§ 19, stk. 5

Hvis ledelsesberetningen (eller den supplerende beretning) indeholder en redegørelse for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. lovens § 99 b, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3. Hvis der tale om en dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan virksomheden undlade at medtage redegørelsen i sin egen ledelsesberetning (eller den supplerende beretning), hvis en modervirksomhed har opfyldt oplysningskravene på vegne af dattervirksomheden. Hvis dette er tilfældet, skal dattervirksomheden særskilt opmærke dette, herunder hvilken modervirksomhed, der har medtaget redegørelsen, og hvor denne er offentliggjort, jf. lovens § 99 b, stk. 6.

§ 19, stk. 6

Hvis ledelsesberetningen eller noterne indeholder en redegørelse for god fondsledelse, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen eller noterne i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3.

§ 19, stk. 7

Hvis ledelsesberetningen eller noterne indeholder en redegørelse for fondens uddelingspolitik, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen eller noterne i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3.

§ 19, stk. 8

Hvis ledelsesberetningen (eller den supplerende beretning) indeholder en beretning om betaling til myndigheder, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor beretningen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3.

§ 19, stk. 9

Hvis ledelsesberetningen indeholder en redegørelse for virksomhedens mangfoldighedspolitik, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i kommentarerne til stk. 3. Er redegørelsen for virksomhedens mangfoldighedspolitik, jf. lovens § 107 d, givet i forbindelse med redegørelsen for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. lovens § 99 b, skal dette angives, og denne angivelse skal opmærkes særskilt.

§ 19, stk. 10

Hvis ledelsesberetningen indeholder en redegørelse for virksomhedens politik for dataetik, skal denne redegørelse inddateres særskilt. Indeholder ledelsesberetningen i stedet henvisning til en hjemmeside, hvor redegørelsen er offentliggjort, skal URL-adressen i stedet oplyses, se nærmere i forbindelse med stk. 3. Hvis der tale om en dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan virksomheden undlade at medtage redegørelsen i sin ledelsesberetning, hvis en modervirksomhed har offentliggjort redegørelsen. Hvis dette er tilfældet, skal virksomheden særskilt opmærke dette, herunder hvilken modervirksomhed, der har medtaget redegørelsen, og hvor denne er offentliggjort, jf. lovens § 99 d, stk. 3.

§ 19, stk. 11

Clob-opmærkning af noteoplysninger skal ske på note-niveau. Med dette menes, at hver enkelt note skal opmærkes særskilt. Det tillades dermed ikke, at alle noter indberettes/inddateres samlet i ét felt.

Bemærk ligeledes, at der er krav om, at en række oplysninger skal gives særskilt, uanset at oplysningerne kan fremgå som en del af samme note.

Der skal gives særskilt oplysning om:

hvilken regnskabsklasse årsrapporten er aflagt efter

Her er der tale om den regnskabsklasse, som virksomheden aflægger årsrapport efter. Dvs. her skal fx oplyses regnskabsklasse C, hvis årsrapporten er aflagt efter reglerne i regnskabsklasse C, selvom virksomheden er omfattet af – og derfor kunne aflægge årsrapporten efter reglerne i – regnskabsklasse B.

om der er foretaget tilvalg af elementer fra regnskabsklasse C eller D

Som eksempel kan nævnes, at en virksomhed i regnskabsklasse B skal oplyse ”ja/true” til udsagnet i taksonomien ”Der er tilvalgt elementer fra Regnskabsklasse C”, hvis den eksempelvis vælger at medtage et eller flere elementer, der kun er lovpligtige i højere regnskabsklasse. Som eksempel kan nævnes anlægsnoten, jf. lovens § 88, pengestrømsopgørelsen, jf. lovens § 86 eller egenkapitalopgørelsen, jf. lovens § 86 a. Såfremt virksomheden ikke medtager elementer fra en højere regnskabsklasse, oplyses der ”nej/false”.

om der er foretaget ændringer i anvendt regnskabspraksis

I denne forbindelse skal der oplyses særskilt, om der er foretaget ændringer i anvendt regnskabspraksis og således ikke ændringernes indhold. Det skal således oplyses ”ja/true” til udsagnet i taksonomien ”Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til foregående periode”, hvis regnskabspraksis er uændret. Der skal svares ”nej/false”, hvis der er foretaget ændringer i anvendt regnskabspraksis. Eventuelle ændringer skal fortsat beskrives i forbindelse med anvendt regnskabspraksis.

om pengestrømsopgørelse er undladt

Denne oplysning skal gives, hvis der er et krav om, at årsrapporten indeholder en pengestrømsopgørelse, men virksomheden i stedet benytter sig af en undtagelse i loven, hvilket medfører, at virksomhedens årsrapport ikke indeholder en pengestrømsopgørelse. Hvis der er tale om en modervirksomhed, som i henhold til lovens § 86, stk. 4, undlader selv at udarbejde en pengestrømsopgørelse, hvis denne i stedet er indeholdt i en pengestrømsopgørelse for koncernen, skal dette oplyses.

Den oplysning, der skal gives, er blot et tekstafsnit, eksempelvis:

Anført i PDF-filen Opmærkes i XBRL-filen i elementet ExplanationOfNotDisclosingCash FlowsStatements

Virksomheden har undladt at udarbejde pengestrømsopgørelse med henvisning til årsregnskabslovens § 86, stk. 4, idet virksomheden indgår i pengestrømsopgørelsen for koncernen.

Virksomheden har undladt at udarbejde pengestrømsopgørelse med henvisning til årsregnskabslovens § 86, stk. 4, idet virksomheden indgår i pengestrømsopgørelsen for koncernen.

oplysning om det gennemsnitlige antal beskæftigede, hvis noterne indeholder oplysninger om antal medarbejdere

Det er et krav at oplyse om det gennemsnitlige antal beskæftigede, jf. lovens § 68. Dog kan mikrovirksomheder undlade at give denne oplysning. Oplysningen om antal ansatte skal inddateres særskilt i XBRL-filen.

oplysning om ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud, hvis noterne indeholder denne oplysning

Hvis virksomheden har pligt til at oplyse ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud i noterne i årsrapporten, skal dette oplyses særskilt i XBRL-filen.

Det er vigtigt at bemærke, at oplysningerne i PDF-filen skal svare til de data, der indberettes i XBRL-filen. Se kommentarerne til § 17, stk. 5.

Eksempel - Opmærkning af noten til personaleomkostninger i resultatopgørelsen

Taksonomi:

Det er i henhold til taksonomien muligt at specificere noten om personaleomkostninger på følgende oplysninger:

Oplysning om personaleomkostninger

Personaleomkostninger

Lønninger

Pensionsbidrag

Omkostninger til social sikring

Personaleomkostninger overført til aktiver

Andre personaleomkostninger

Virksomhed A oplyser følgende note i sin årsrapport:

Personaleomkostninger 2020

Lønninger 1.675.000

Pensionsbidrag 100.000

Omkostninger til social sikring 125.000

I alt 1.900.000

Clob-opmærkning:

Såfremt virksomheden vælger at clob-opmærke denne note, kan alle informationerne inddateres samle

Opmærkning på detalje-niveau:

Såfremt virksomheden vælger at specificere noten på detalje-niveau, så inddateres hver oplysning under det dertilhørende felt.

Oplysning om personaleomkostninger

Personaleomkostninger 1.900.000

Lønninger 1.675.000

Pensionsbidrag 100.000

Omkostninger til social sikring 125.000

Personaleomkostninger overført til aktiver

Andre personaleomkostninger

§ 19, stk. 12

Virksomhederne kan også anvende clob-opmærkning i Regnskab Special og i styrelsens system til system-løsning, hvis de ønsker det, jf. stk. 1-11.