Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 7.1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

7.1. Klageadgang

§ 32, stk. 1

Styrelsens afgørelser efter indsendelsesbekendtgørelse kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. dog stk. 2. Erhvervsankenævnet er en uafhængig klageinstans for administrative afgørelser. Ankenævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, men kan pådømmes ved domstolene. Ankenævnet udgiver en årsberetning, hvori relevante afgørelser gengives i anonymiseret form. Ankenævnets virksomhed er reguleret af bek. nr. 1135 af 13. oktober 2017 med hjemmel i lov om Erhvervsankenævnet, jf. bekendtgørelse af lov nr. 1374 af 10. december 2013. Som udgangspunkt vil en klage ikke have opsættende virkning, men ankenævnet kan konkret beslutte, at anken skal have opsættende virkning. Der skal betales et gebyr på kr. 4.000 for at få behandlet en klage. Ved klager over forhold, der ikke har forbindelse med klagerens aktuelle eller fremtidige erhvervsudøvelse, er gebyret dog kr. 2.000, jf. § 7, stk. 2, i bek. om Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn.

§ 32, stk. 2

Styrelsens afgørelser truffet efter § 150, stk. 3, og § 162 a, stk. 1 og 2, samt afslag på anmodning om forlængelse af frister kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. lovens § 163, stk. 2.