Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.7
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)
Bestemmelsen vedrører fristen for indberetning af årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Se nærmere herom i kommentaren til § 25, stk. 2. Bestemmelsen omtaler den ”godkendte årsrapport”. Som følge af lempelsen af revisionspligten i lovens § 135 vil der ikke være krav om indberetning af et revideret årsregnskab m.v., hvis undtagelsesmuligheden i § 135 er udnyttet. Hvis årsregnskabet m.v. er revideret, er det naturligvis den reviderede udgave, der skal indberettes digitalt. Modtagelsestidspunktet i styrelsen er afgørende for, om fristen i lovens § 138, stk. 1, eller § 143, stk. 1, er overholdt. Virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, C og D skal indberette den godkendte årsrapport til styrelsen. Årsrapporten skal være modtaget i styrelsen senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning. Fristen for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D er dog på 4 måneder. Filialbestyrerne for en filial, der er registreret i styrelsen som filial af en udenlandsk virksomhed, skal indberette den udenlandske virksomheds årsrapport senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning. Fristen anses for overholdt, hvis årsrapporten modtages senest kl. 24.00 på fristdagen. Modtages årsrapporten ikke, eller modtages den ikke rettidigt i behørig stand eller på den foreskrevne måde, finder reglerne om manglende eller for sen modtagelse af årsrapport eller undtagelseserklæring anvendelse, jf. lovens §§ 150-152 og reglerne om tvangsbøder, jf. lovens § 162, stk. 1, nr. 1.