Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.3

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.3. Forenklet digital indberetning af regnskaber udarbejdet efter IFRS

§ 20, stk. 1

Virksomheder, som udarbejder årsregnskab og/eller koncernregnskab efter IFRS, kan i den XBRL-opmærkede (»strukturerede«) del af årsrapporten vælge kun at inddatere visse oplysninger. For brug af taksonomier, se afsnit 3.1.1.

Med den strukturerede del af årsrapporten menes XBRL-filen eller evt. den del af Inline XBRL-filen, som indeholder XBRL data.

Den strukturerede del af årsrapporten skal som minimum indeholde:

en erklæring fra revisor – hvis en sådan foreligger,

totalindkomstopgørelse, herunder resultatopgørelse,

balance og

pengestrømsopgørelse

en evt. redegørelse for samfundsansvar eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for virksomhedsledelse eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for god fondsledelse eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for fondens uddelingspolitik eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. beretning om betaling til myndigheder eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for virksomhedens mangfoldighedspolitik eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

en evt. redegørelse for virksomhedens politik for dataetik eller link til hjemmeside, hvor redegørelsen kan findes

Se nærmere vejledning om inddatering af redegørelserne under § 19, stk. 3-10.

§ 20, stk. 2

Der skal desuden gives særskilt oplysning om:

hvilken regnskabsklasse årsrapporten er aflagt efter

Her er der tale om den regnskabsklasse, som virksomheden aflægger årsrapport efter. Dvs. her skal fx oplyses regnskabsklasse C, hvis årsrapporten er aflagt efter reglerne i regnskabsklasse C, selvom virksomheden er omfattet af – og derfor kunne aflægge årsrapporten efter reglerne i – regnskabsklasse B.

oplysning om det gennemsnitlige antal beskæftigede, hvis noterne indeholder oplysninger om antal medarbejdere

Det er et krav at oplyse om det gennemsnitlige antal beskæftigede, jf. lovens § 68. Oplysningen om antal ansatte skal inddateres særskilt i XBRL-filen.

§ 20, stk. 3 og 4

Virksomheden kan frivilligt vælge at inddatere yderligere oplysninger i XBRL-filen. Virksomheden kan da benytte sig af clob-opmærkning på visse områder. Se kommentarerne til § 19. Årsrapporten skal fremgå i sin helhed af den del af årsrapporten, som kan åbnes og præsenteres for en bruger (»den læsbare del«). Dette gælder uanset, om den strukturerede del af årsrapporten indeholder den fuldstændige årsrapport eller kun de i stk. 1-3 nævnte oplysninger. Med den læsbare del af årsrapporten menes PDF-filen eller evt. den del af Inline XBRL-filen, som er læsbar for mennesker.

§ 21, stk. 1 og 2

Virksomheder, der udarbejder koncernregnskab efter IFRS, er fritaget for at indberette modervirksomhedens årsregnskab i den strukturerede del af årsrapporten. Dette gælder, uanset om modervirksomhedens årsregnskab aflægges efter IFRS eller årsregnskabsloven. Det betyder altså, at virksomheden alene skal indberette koncernregnskabet i den strukturerede del af årsrapporten, idet denne som minimum skal indeholde oplysninger i henhold til § 20, stk. 1 og 2. Selvom den strukturerede del af årsrapporten kun indeholder koncernregnskabet, skal den læsbare del af årsrapporten indeholde både modervirksomhedens årsregnskab og koncernregnskabet mv.