Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.1. De digitale indberetningsløsninger Regnskab Basis, Regnskab Special og system til system-løsningen

§ 13, stk. 1 og 2

Når en virksomhed skal indberette årsrapport digitalt, skal virksomheden anvende styrelsens digitale indberetningsløsninger Regnskab Basis eller Regnskab Special, jf. dog stk. 3.

Virk har sider for indberetningen af Regnskab Basis og Regnskab Special.

§ 13, stk. 3 og 4

I stedet for at anvende Regnskab Basis eller Regnskab Special kan virksomheden vælge at anvende styrelsens system til system-løsning.

System til system-løsningen fungerer på den måde, at Regnskab Special kan tilgås direkte uden om virk.dk, via et såkaldt webservicekald direkte til styrelsens applikation. Dette kan være hensigtsmæssigt, hvis der ønskes en direkte integration fra et revisions- eller økonomisystem mod styrelsens modtageløsning.

De bestemmelser, der er fastsat for Regnskab Special, gælder således tilsvarende for system til system-løsningen, bortset fra følgende tilfælde:

Hvor en årsrapport er omgjort, jf. § 11.

Hvor en modervirksomhed, der er en erhvervsdrivende fond, anvender muligheden i årsregnskabslovens § 111, stk. 3, for at indberette et koncernregnskab udarbejdet af en dattervirksomhed sammen med sin egen årsrapport, jf. § 18, stk. 1.

Hvor en modervirksomhed, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 112 for at indberette en højere modervirksomheds koncernregnskab sammen med sit eget årsregnskab, jf. § 18, stk. 2.

Hvor en modervirksomhed, som udarbejder årsregnskab efter de internationale regnskabsstandarder IFRS, anvender muligheden efter IFRS 10, afsnit 4, litra a, for at undlade at udarbejde koncernregnskab, jf. § 18, stk. 3.

Hvor en dattervirksomhed, der i henhold til årsregnskabslovens § 7 er en mellemstor virksomhed, anvender undtagelsen i lovens § 78 a, hvorefter dattervirksomheder kan vælge at aflægge årsrapport efter bestemmelserne for regnskabsklasse B, bortset fra bestemmelserne i §§ 22 a og 22 b, jf. § 18, stk. 4.

Hvor en virksomhed, som udarbejder årsregnskab og/eller koncernregnskab efter de internationale regnskabsstandarder IFRS, har behov for at udvide taksonomien, jf. § 23, stk. 2.

Hvor generalforsamlingen har besluttet at ændre resultatdisponeringen, og beslutningen dokumenteres ved et generalforsamlingsreferat, jf. § 13, stk. 4, nr. 7. Se også afsnit 3.9.3.

Uanset § 13, stk. 4, nr. 8, kan dato for godkendelse af årsrapporten samt navnet på dirigenten for generalforsamlingen eller det tilsvarende godkendelsesorgan indberettes til Erhvervsstyrelsen i system til system-løsningen separat, dvs. ikke som en del af årsrapporten, jf. også § 27, stk. 2. Læs mere om hvert punkt i forbindelse med den nævnte paragraf.

§ 14, stk. 1

Virksomheder omfattet af regnskabsklasse B kan vælge en af følgende digitale indberetningsløsninger:

Regnskab Basis:

Det digitale basisværktøj til regnskaber. Se dog kommentarerne til § 14, stk. 2, om hvornår virksomheden ikke kan vælge Regnskab Basis.

Regnskab Special:

Det digitale specialværktøj. Se kommentarerne til § 17, stk. 2.

System til system-løsning:

Styrelsens system til system-løsning. Se kommentarerne til § 13, stk. 3.

§ 14, stk. 2

Hvis en virksomhed omfattet af regnskabsklasse B tilvælger en eller flere af reglerne i regnskabsklasse C, skal virksomheden anvende Regnskab Special. Regnskab Basis kan dog anvendes, hvis indberetningsløsningen indeholder de pågældende elementer. Fx er det muligt for en virksomhed omfattet af regnskabsklasse B, som frivilligt udarbejder en egenkapitalopgørelse, at indberette denne via Regnskab Basis (ved ”udvidet” visning). Det kan man derimod ikke, hvis man i Regnskab Basis tilvælger visningen ”standard”, hvor man her kun præsenteres for lovens minimumskrav for regnskabsklasse B.

§ 14, stk. 3

Virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, som vælger at udarbejde årsrapport efter IFRS, skal anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten.

§ 14, stk. 4

Virksomheder, som udarbejder en årsrapport, som præsenteres på flere sprog, hvoraf det ene skal være dansk eller engelsk, skal anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten.

§ 14, stk. 5

Ifølge årsregnskabslovens § 17, stk. 1, 2. pkt., har en virksomhed mulighed for at opdele oplysninger om anvendt regnskabspraksis og medtage dem i de relevante noter. Vælger en virksomhed at anvende denne mulighed, skal årsrapporten indberettes i Regnskab Special.

§ 15

Virksomheder omfattet af regnskabsklasse C kan vælge en af følgende digitale indberetningsløsninger:

Regnskab Special:

Det digitale specialværktøj. Se kommentarerne til § 17, stk. 2.

System til system-løsning:

Styrelsens system til system-løsning. Se kommentarerne til § 13, stk. 3.

§ 16

Virksomheder omfattet af regnskabsklasse D, som indberetter årsrapport digitalt, kan vælge en af følgende digitale indberetningsløsninger:

Regnskab Special:

Det digitale specialværktøj. Se kommentarerne til § 17, stk. 2.

System til system-løsning:

Styrelsens system til system-løsning. Se kommentarerne til § 13, stk. 3.

Dette gælder uanset, om årsrapporten udarbejdes efter lovens regler eller efter de internationale regnskabsstandarder IFRS. Indberettes årsrapporten sammen med en udvidelse (extension) af taksonomien, kan den kun indberettes via Regnskab Special.

§ 17, stk. 1

Regnskab Basis er et let tilgængeligt værktøj til at danne og indberette årsrapporter digitalt for små virksomheder. Indberetning af årsrapport i Regnskab Basis foregår i tre trin. Trin 1: Man logger på virk.dk med sin digitale signatur MitID og danner årsrapporten ved at indtaste sine regnskabsdata eller kopierer dem fra en eksisterende elektronisk udgave, alt efter hvad der er nemmest. Det er også muligt at uploade en regnskabsfil baseret på styrelsens standardkontoplan, så regnskabsposterne ikke skal indtastes.

Regnskab Basis henter automatisk de oplysninger, som styrelsen allerede ligger inde med – det vil sige virksomhedens regnskabsperiode, adresse, navne på ledelsesmedlemmer og revisor. Ønsker virksomheden at rette i oplysningerne, er det muligt. Ændringerne vil dog kun fremgå i den pågældende årsrapport. Virksomheden skal desuden sørge for, at ændringerne registreres i styrelsens it-system, fx via virk.dk/ændre virksomhed. De indtastede eller uploadede data omdannes automatisk til følgende filer:

en fil i det særlige digitale format Inline XBRL, hvor årsrapporten præsenteres i Inline XBRL,

en XBRL-fil, hvor årsrapporten præsenteres i det særlige digitale format XBRL, som er computerlæsbart og

en PDF-fil, hvor årsrapporten præsenteres i læsbar skrift.

Inline XBRL-filen indeholder både den sædvanlige, læsbare præsentation af årsrapporten og XBRL-data.

XBRL er en forkortelse for eXtensible Business Reporting Language, der bruges ved dannelsen af digitale rapporter om finansielle forhold, fx årsrapporter.

Trin 2: Når årsrapporten er dannet, skal den godkendes på den ordinære generalforsamling. Trin 3: Når årsrapporten er godkendt på generalforsamlingen, logger man på virk.dk igen og indberetter den godkendte årsrapport.

Indberetteren modtager en kvittering for indberetningen. I kvitteringen vedhæftes de filer, som er indberettet til styrelsen. Kvitteringen sendes til indberetteren på den e-mailadresse, der er knyttet til den digitale signatur. Se kommentarerne til § 10. Det er dog muligt i Regnskab Basis at indtaste en anden e-mailadresse, som kvitteringen skal sendes til.

En årsrapport, som indberettes digitalt, skal ikke være forsynet med fysiske underskrifter. Årsrapporten skal heller ikke indsendes på papir. Virksomheden skal opbevare et underskrevet eksemplar, jf. § 28, stk. 5.

§ 17, stk. 2 og 3

Regnskab Special er en digital indberetningsløsning, hvor virksomheden eller dennes rådgiver kan uploade årsrapporten i de påkrævede digitale formater. Når man har logget på virk.dk med sin digitale signatur MitID, har man to valgmuligheder. Man kan enten uploade og indberette årsrapporten i to filer:

en XBRL-fil, hvor årsrapporten præsenteres i det særlige digitale format XBRL, som er computerlæsbart og

en PDF-fil, hvor årsrapporten præsenteres i læsbar skrift.

eller man kan uploade og indberette årsrapporten i én fil (og evt. ZIP-fil):

en fil i det særlige digitale format InlineXBRL (xHTML med XBRL opmærkninger indarbejdet), hvor årsrapporten præsenteres i InlineXBRL. Teknisk danner Regnskab Special en XBRL-fil på baggrund af den uploadede Inline XBRL-fil. XBRL-filen indberettes herefter sammen med Inline XBRL-filen til styrelsen.

Virksomheden eller dennes rådgiver skal selv sørge for at danne de filer, der skal uploades i Regnskab Special, uanset om virksomheden vælger at indberette to filer (hhv. XBRL-filen og PDF-filen) eller blot vælger at indberette én fil (Inline XBRL-filen samt evt. ZIP-fil).

Der stilles ikke krav om, at en årsrapport, som indberettes digitalt, er forsynet med underskrifter.

Virksomheden skal opbevare et underskrevet eksemplar af årsrapporten, jf. § 28, stk. 5, men skal ikke indberette underskriftseksemplaret til styrelsen, medmindre styrelsen anmoder om det. Se kommentarerne til bestemmelserne om dokumentations- og underskriftskrav m.v. i §§ 2, 3 og 28.