Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.4.1

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.4.1. Den digitale selvbetjeningsløsning til brug for ansøgning om fritagelse for indberetning af årsrapport i Regnskab Basis eller Regnskab Special

Hvis virksomheden vurderer, at den opfylder betingelserne for fritagelse for digital indberetning af årsrapporten i Regnskab Basis eller Regnskab Special, er det muligt via indberet.virk.dk at ansøge om fritagelse. Ved at søge på ”Ansøgning om fritagelse for digital indberetning af årsrapport” kommer man videre til selvbetjeningsløsningen. Det skal præciseres, at det er ansøgning om fritagelse for XBRL-indberetning, der her er tale om. Hvis ansøgningen imødekommes, skal virksomheden stadig anvende Regnskab Special til indberetning af årsrapport, men kun som PDF-fil. Det er mest hensigtsmæssigt at ansøge om fritagelse for digital indberetning i XBRL i så god tid som muligt – dog tidligst et par uger inden regnskabsårets afslutning. I selvbetjeningsløsningen angives virksomhedens CVR-nr., hvorefter systemet henter oplysninger såsom virksomhedens navn, regnskabsperiode mv. frem. Virksomheden skal nu angive en begrundelse for ansøgningen om fritagelse. Som dokumentation skal man benytte sig af en af to følgende muligheder:

henvise til en tidligere offentliggjort årsrapport, hvor forholdet er gældende. Systemet finder selv årsrapporten frem.

uploade en PDF-fil med den kommende årsrapport, hvor forholdet er gældende.

Hvis man vælger at uploade en PDF-fil med den kommende årsrapport, skal man angive, hvorvidt PDF-filen automatisk må blive offentliggjort, hvis fritagelsesansøgningen accepteres. Afgørelsen på ansøgning om fritagelse for digital indberetning sendes til virksomheden via Digital Post. Ansøgningen imødekommes ikke: Virksomheden skal da indberette en digital årsrapport, bestående af en XBRL-fil og pdf-fil (eller én Inline XBRL-fil), på normal vis i den digitale indberetningsløsning. Pligten til at indberette en behørig årsrapport anses da først for opfyldt, når årsrapporten er indberettet digitalt. Virksomheden opfordres derfor til at indsende ansøgningen i god tid. Ansøgningen imødekommes: Hvis virksomheden har angivet, at årsrapporten automatisk kan offentliggøres, behøver man ikke at foretage sig yderligere. Hvis virksomheden derimod ønsker at uploade en ny årsrapport, der kan bruges til offentliggørelse, skal virksomheden efterfølgende uploade en PDF-fil via Regnskab Special på virk.dk.