Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.1.2

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.1.2 Indberetning af Inline XBRL-fil med anvendelse af ÅRL- og ESEF-taksonomi

§ 17, stk. 4

Europa-Kommissionen har offentliggjort en delegeret forordning, der fastsætter regler for de filformater, som årsrapporter skal rapporteres i – European Single Electronic Format (ESEF). Reglerne kommer til at gælde alle virksomheder i EU, som er børsnoterede eller på anden måde er udstedere af finansielle instrumenter på regulerede markeder fra 1. januar 2020 og frem. De omfattede virksomheder benævnes nedenfor ”udstedere”. De nye regler finder første gang anvendelse for årsrapporterne for 2020, som offentliggøres i 2021. Hensigten med ESEF er at styrke gennemsigtigheden på kapitalmarkederne ved at gøre data mere tilgængeligt for analytikere, investorer og andre interessenter. Der indføres et krav om, at regnskabstal rapporteres i et struktureret dataformat, så årsrapporter bliver maskinlæsbare. Reglerne gælder for indberetning af årsrapporter til Finanstilsynet i forbindelse med offentliggørelsen forud for generalforsamlingsgodkendelsen. ESEF medfører, at årsrapporter skal udarbejdes i XHTML, som er et format, der kan åbnes af alle standardwebbrowsere. XHTML erstatter for mange virksomheder PDF-formatet. PDF-formatet vil således ikke kunne anvendes til indberetning efter overgang til ESEF-rapportering. Udstedere, som aflægger koncernregnskab efter IFRS, skal ifølge ESEF desuden benytte Inline XBRL til at opmærke koncernregnskabstallene i virksomhedens primære finansielle opgørelser, dvs. resultatopgørelsen samt opgørelsen af anden totalindkomst, balancen, egenkapitalopgørelsen og pengestrømsopgørelsen. Aflægger en børsnoteret virksomhed ikke koncernregnskab, skal regnskabstallene og visse ikke-finansielle oplysninger dog ifølge indsendelsesbekendtgørelsens § 20 fortsat opmærkes. For årsrapporterne for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2022 eller senere, bliver opmærkning af regnskabsnoter også obligatorisk. Selvom indberetning af årsrapporten til Erhvervsstyrelsen efter generalforsamlingens godkendelse således ikke er direkte omfattet af de nye krav, finder Erhvervsstyrelsen det naturligt at tage en aktiv rolle.

Dermed vil de virksomheder, som ifølge forordningen har pligt til at opmærke de primære finansielle opgørelser i koncernregnskabet i Inline XBRL ved indberetning til Finanstilsynet, have mulighed for at indberette hele årsrapporten i samme format til Erhvervsstyrelsen. ESMA har udviklet en taksonomi til opmærkning af virksomhedens primære finansielle opgørelser (ESEF-taksonomien). ESEF-taksonomien afspejler i høj grad IFRS-taksonomien med enkelte tilføjelser, som er relevante for ESEF. Taksonomien er tilgængelig på ESMA’s hjemmeside. Taksonomien opdateres som udgangspunkt årligt. Da ESEF kræver en omstilling af virksomhedernes formatering af årsrapporter, har ESMA udviklet materiale til at understøtte udstedernes implementering. ESMA har blandt andet udarbejdet en vejledning og stillet en række eksempler på årsrapporter i XHTML og Inline XBRL til rådighed på sin hjemmeside. Indberetter en virksomhed, som udarbejder årsrapport efter IFRS, en XBRL- og PDF-fil med årsrapporten, kan virksomheden anvende den danske IFRS-taksonomi, som den plejer ved indberetning til Erhvervsstyrelsen. Indberetter en virksomhed, som udarbejder årsrapport efter IFRS, en Inline XBRL-fil med årsrapporten, skal virksomheden både anvende ESEF-taksonomien samt den danske ÅRL-taksonomi. Erhvervsstyrelsen kræver udover opmærkning af de primære finansielle opgørelser yderligere opmærkning af en række oplysninger, såsom revisors erklæring, redegørelse for samfundsansvar mv. Se kommentarerne til § 20.

Ved brug af den danske ÅRL-taksonomi skal virksomheden vælge følgende særlige indgang til taksonomien: entryDanishGAAPExcludingBalanceSheetIncomeStatementIncludingMa-nagementsReview20191001

Gennem denne særlige indgang til taksonomien sikres det, at ÅRL-taksonomien fungerer som en slags tillæg til ESEF-taksonomien, så der dermed ikke er tale om overlap mellem taksonomierne. Opmærkninger i henhold til de to taksonomier skal ske, jf. nedenfor:

ESEF-taksonomi ÅRL-taksonomi (særligt entrypoint)

Primære finansielle opgørelser, såsom eksempelvis resultatopgørelsen samt opgørelsen af anden totalindkomst, og pengestrømsopgørelsen.

Generelle oplysninger om virksomheden, såsom eksempelvis CVR-nr. og regnskabsperiode.

Tekstbaserede elementer, jf. § 20, såsom eksempelvis revisors erklæring, redegørelse for samfundsansvar, redegørelse for virksomhedsledelse, redegørelse for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse mv.

Se mere i Erhvervsstyrelsens uddybende tekniske vejledning.