Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 6
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)
Indberetning af delårsrapport for børsnoterede virksomheder
Alle børsnoterede virksomheder er som udgangspunkt forpligtede til at udarbejde en halvårsrapport og skal indberette den til styrelsen.
Det er styrelsens hensigt, at de bestemmelser, der gælder for digital indberetning af årsrapporter for børsnoterede virksomheder, umiddelbart også er gældende for digital indberetning af delårsrapporterne.
Børsnoterede virksomheder omfattet af regnskabsklasse D skal desuden indberette andre (frivilligt aflagte) delårsrapporter, typisk kvartalsrapporter:
Børsnoterede virksomheder omfattet af regnskabsklasse D Børsnoterede virksomheder omfattet af regnskabsklasse A
Pligt til at udarbejde halvårsrapport? Ja Ja, som hovedregel
Pligt til at udarbejde kvartalsrapport? Nej Nej
Indberetning af halvårsrapport til styrelsen? Ja Nej, ikke muligt
Indberetning af kvartalsrapport til styrelsen? Ja, hvis udarbejdet og offentliggjort Nej, ikke muligt
Herudover er følgende børsnoterede virksomheder omfattet af regnskabsklasse D undtaget fra kravet om aflæggelse af delårsrapporter, jf. lovens § 134 a og delårsrapportbekendtgørelsens § 1, stk. 4:
Virksomheder, der alene udsteder gældsinstrumenter, der er optaget til handel på et reguleret marked i et EU/EØS-land, og
hvis pålydende værdi pr. enhed - er på mindst 100.000 euro, eller - på udstedelsesdagen svarer til mindst 100.000 euro, hvis gældsinstrumentet er udstedt i en anden valuta end euro
I de særlige tilfælde, hvor delårsrapportperioden er sammenfaldende med perioden for årsrapporten – fx på grund af omlægning af regnskabsår – accepterer styrelsen, at årsrapporten og delårsrapporten indberettes som ét dokument. På forsiden af dokumentet skal det tydeligt fremgå, at det anses for at være både delårsrapport og årsrapport. Den korteste indberetningsfrist for de to dokumenter – dvs. de tre måneder for halvårsrapporten – skal overholdes, for at denne model kan bruges.
Delårsrapporterne for de børsnoterede virksomheder, der er forpligtigede til at indberette disse, skal være modtaget i styrelsen senest 3 måneder efter delårsrapportperiodens udløb. (Til orientering opererer Nasdaq Copenhagen dog med et krav på 2 måneder.) Bestemmelserne for statslige aktieselskaber om indberetningsfristen, tvangsbøder, krav til dokumentets forside, eventuel påtegning fra revisor, underskrifter og indberetters ansvar i § 30 finder, med de fornødne tilpasninger, tilsvarende anvendelse på delårsrapporter, som indberettes til Erhvervsstyrelsen.