Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 3.9.6

Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)

3.9.6. Indberetning af nettoomsætning

§ 27, stk. 3 og 4

Små virksomheder kan i henhold til lovens § 32, stk. 1, sammendrage en række poster i resultatopgørelsen og dermed undlade at oplyse om nettoomsætning i årsrapporten. Tilsvarende gælder for mellemstore virksomheder omfattet af regnskabsklasse C, jf. § 81, stk. 1, sammenholdt med § 32, stk. For årsrapporter, som indberettes efter den 1. januar 2021, skal virksomheder, der anvender muligheden for ikke at oplyse nettoomsætning i resultatopgørelsen, indberette nettoomsætningen, jf. lovens § 138, stk. 6. Små og mellemstore virksomheder, der ikke oplyser nettoomsætningen i resultatopgørelsen, og som derfor skal oplyse om nettoomsætningen, jf. § 138, stk. 7, har ikke pligt til at oplyse sammenligningstal for nettoomsætningen, jf. lovens § 24, stk. 1. Mellemstore virksomheder, der ikke oplyser nettoomsætningen i resultatopgørelsen, og som derfor skal oplyse om nettoomsætningen, jf. § 138, stk. 7, har ikke pligt til at medtage nettoomsætningen i 5-årsoversigten, jf. § 101, stk. 2, 2. pkt. Virksomheder, der ikke oplyser nettoomsætningen i resultatopgørelsen i årsrapporten, skal fremover indberette oplysning om nettoomsætning på én af følgende måder:

i et særskilt XBRL-dokument (oplysningen offentliggøres ikke) eller

indtastes i forbindelse med indberetning af årsrapporten (oplysningen offentliggøres ikke)

Det betyder, at såfremt oplysningen om nettoomsætning allerede er en del af resultatopgørelsen i årsrapporten, skal virksomheden ikke foretage sig yderligere. Hvis oplysningen derimod ikke fremgår af resultatopgørelsen, vil virksomheden blive bedt om at uploade en yderligere XBRL-fil eller indtaste oplysningen. Ved indberetning af årsrapporten i Regnskab Basis kan virksomheden indtaste oplysningen og samtidig angive, om den ønskes offentliggjort eller ej. Ved indberetning af årsrapporten i Regnskab Special kan virksomheden enten vælge at uploade et særskilt XBRL-dokument, som indeholder oplysningen, eller indtaste oplysningen i forbindelse med indberetning af årsrapporten. Ved indberetning af årsrapporten i system til system-løsningen skal virksomheden indberette et særskilt XBRL-dokument, som indeholder oplysningen. Det er ikke muligt at indtaste oplysningen om nettoomsætning ved indberetning af årsrapporten i denne indberetningskanal. Virksomheder, der ikke anvender lovens § 32, skal oplyse nettoomsætningen, selvom denne er 0. Det er vurderingen, at 0-poster kan kræves oplyst, jf. lovens § 160, hvorefter styrelsen kan forlange de oplysninger af en virksomhed, som er nødvendige for, at styrelsen kan tage stilling til, om der er sket en overtrædelse af bestemmelser i årsregnskabsloven. Det er styrelsens vurdering, at der med § 160 er hjemmel til at opstille et generelt krav i IT-løsningen om, at virksomheder, der har en nettoomsætning på 0, oplyser dette i årsrapporten, hvis virksomheden ikke anvender § 32. § 160 har traditionelt kun været anvendt til at indhente oplysninger ifm. konkrete kontrolsager påbegyndt efter indberetningen af en årsrapport og ikke til generelt at kræve en bestemt oplysning indberettet eller oplyst ifm. indberetningen af årsrapporten til brug for gennemførelse af en generel, digital, forudgående kontrol. Det er imidlertid vurderingen, at der med § 160 er hjemmel til at opstille et generelt krav i IT-løsningen om, at virksomheder, der har en nettoomsætning på 0, oplyser dette i årsrapporten, hvis virksomheden ikke anvender § 32. Et sådant krav er udtryk for en fremrykket anvendelse af § 160 til indberetningstidspunktet. Styrelsen understreger, at det ikke er tanken, at § 160 nu vil blive anvendt til at pålægge virksomhederne at oplyse om en lang række flere 0-poster. Nettoomsætningen er imidlertid af central betydning for, at styrelsen kan gennemføre helt grundlæggende kontroller, nemlig kontrol af om virksomheden har aflagt regnskabet efter reglerne i den korrekte regnskabsklasse, og om fravalg af revision er foretaget i overensstemmelse med reglerne. Disse kontroller bør af hensyn til regnskabsbruger netop ske allerede ifm. indberetningen, så styrelsen kan afvise at offentliggøre årsrapporter, der indeholder helt basale fejl og overtrædelser.

§ 27, stk. 5

Oplysning om nettoomsætning følger definitionen på nettoomsætningen, jf. lovens bilag 1, C, nr. 13. Finansielle indtægter og indtægter fra investeringsvirksomhed skal således ikke tillægges i forbindelse med indberetning af nettoomsætningen.