Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen afsnit 2.5.1
Gældende ret pr. 2026-10-03 tier 5 Erhvervsstyrelsen, Vejledning om Indsendelsesbekendtgørelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-til-bekendtgorelse-om-indberetning-til-og-offentliggorelse-af-arsrapporter-mv-i)
2.5.1. Sprogkrav i forbindelse med separate redegørelser, som offentliggøres på virksomhedens hjemmeside
Såfremt virksomheden udarbejder separate redegørelser, såsom:
redegørelse for god fondsledelse, årsregnskabslovens § 77 a,
redegørelse for fondens uddelingspolitik, årsregnskabslovens § 77 b,
redegørelse for samfundsansvar, årsregnskabslovens § 99 a,
redegørelse for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen, årsregnskabslovens § 99 b,
beretning om betaling til myndigheder, årsregnskabslovens § 99 c,
redegørelse for virksomhedens politik for dataetik, årsregnskabslovens § 99 d,
redegørelse for virksomhedsledelse, jf. årsregnskabslovens § 107 b-c,
redegørelse for virksomhedens mangfoldighedspolitik, årsregnskabslovens § 107 d
hvor virksomheden vælger at give redegørelsen på virksomhedens hjemmeside, så skal redegørelsen være affattet på samme sprog, som årsrapporten. Dette skyldes, at selvom redegørelsen offentliggøres på hjemmesiden, så betragtes den fortsat som en del af årsrapporten.
I de tilfælde, hvor en virksomhed eller en filial i overensstemmelse med loven indberetter en udenlandsk virksomheds regnskab, er dette regnskab undtaget fra kravet om affattelse på dansk eller engelsk. Tilsvarende gælder de øvrige dokumenter, der måtte være krav om at indberette sammen med en undtagelseserklæring. Disse regnskaber og dokumenter kan således indberettes på originalsproget. Selve undtagelseserklæringen er dog alene optrykt på dansk. Styrelsen kan imidlertid altid kræve, at regnskaber og dokumenter, der er indberettet på et andet sprog end dansk eller engelsk, indberettes i en bekræftet oversættelse til dansk eller engelsk. En bekræftet/autoriseret oversættelse betyder, at oversættelsen skal være bekræftet af en beskikket translatør eller tolk.
Børsnoterede virksomheder skal indberette årsrapporter og andre regnskabsdokumenter på et eller flere sprog i overensstemmelse med § 8.
Bekendtgørelsens § 8, stk. 1-3, gennemfører transparensdirektivets artikel 20 om sprogkrav til års- og delårsrapporter for børsnoterede virksomheder.
Kravene til, hvilket sprog årsrapporten m.v. skal affattes på, afhænger af, i hvilket eller hvilke lande virksomheden er optaget til handel på et reguleret marked (”noteret”):
Dansk eller engelsk (med mulighed for i tillæg at anvende andre sprog)
Både noteret i Danmark og i et eller flere andre EU/EØS-lande
Dansk eller engelsk (hvis ikke engelsk, så både på dansk og det eller de sprog, der accepteres i det/de EU/EØS-lande, hvor virksomheden tillige er noteret)
Alene noteret i et eller flere andre EU/EØS-lande end Danmark
Engelsk eller det eller de sprog, der accepteres i det/de EU/EØS-lande, hvor virksomheden er noteret.
Medfører dette, at årsrapporten hverken aflægges på engelsk eller dansk, men på et tredje sprog, så skal årsrapporten – udover på dette tredje sprog - tillige aflægges på engelsk eller dansk
Både noteret i et eller flere EU/EØS-lande end Danmark og et land uden for EU/EØS
Engelsk eller det eller de sprog, der accepteres i det/de EU/EØS-lande, hvor virksomheden er noteret.
Medfører dette, at årsrapporten hverken aflægges på engelsk eller dansk, men på et tredje sprog, så skal årsrapporten – udover på dette tredje sprog - tillige aflægges på engelsk eller dansk
Dansk eller engelsk (med mulighed for i tillæg at anvende andre sprog)
Både noteret i Danmark og et land uden for EU/EØS
Dansk eller engelsk (med mulighed for i tillæg at anvende andre sprog)
Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) opdaterer løbende et register over de markeder, som EU-medlemslandene har godkendt som regulerede markeder. I Danmark drejer det sig om Nasdaq Copenhagen. En virksomhed, hvis værdipapirer alene er handlet på et ureguleret marked, skal udarbejde årsrapporten på dansk eller engelsk (med mulighed for i tillæg at anvende andre sprog). Det gælder, uanset om der er tale om et ureguleret marked i Danmark eller i resten af verden. Danske virksomheder, der alene er noteret uden for EU/EØS, er ikke at betragte som børsnoterede virksomheder i lovens forstand. Bekendtgørelsen indeholder ingen særlige sprogkrav for disse virksomheder, der således efter dansk lovgivning har pligt til at aflægge årsrapporten på dansk eller engelsk. Det må dog formodes, at der fra noteringslandets side stilles særlige sprogkrav til disse årsrapporter. Sådanne særlige krav vil dog aldrig kunne bevirke, at årsrapporten ikke skal udarbejdes på enten dansk eller engelsk, når virksomheder har pligt til at indberette årsrapport til styrelsen.
Transparensdirektivet indeholder visse undtagelser for en særlig type virksomheder. Undtagelserne vedrører virksomheder:
Der alene udsteder gældsinstrumenter, der er optaget til handel på et reguleret marked i et EU/EØS-land, og
hvis pålydende værdi pr. enhed
er på mindst 100.000 euro, eller
på udstedelsesdagen svarer til mindst 100.000 euro, hvis gældsinstrumentet er udstedt i en anden valuta end euro
Disse virksomheder kan - uanset bestemmelserne i stk. 1-3 - indberette årsrapporten på engelsk eller dansk. Indberetning på dansk forudsætter dog, at dansk accepteres af myndighederne i noteringslandet. Sådanne virksomheder vil, selvom de kun er noteret i Danmark, kunne vælge alene at udarbejde årsrapport på engelsk. Er virksomheden noteret både i Danmark og i et andet EU/EØS-land eller alene i et andet EU/EØS-land, vil bestemmelsen formentlig i praksis oftest medføre, at årsrapporten vil skulle aflægges på engelsk. Sådanne virksomheder er desuden undtaget fra kravet om aflæggelse af delårsrapport, jf. lovens § 134 a og delårsrapportbekendtgørelsens § 1, stk. 4. Baggrunden for de særlige undtagelser for disse virksomheder er, at det forudsættes, at gældsinstrumentets forholdsvis høje stykstørrelse gør, at instrumenterne primært henvender sig til professionelle investorer, som ikke har samme behov for beskyttelse som mindre, private investorer.